MiekeMaas.reismee.nl

Cameron Highlands

Cameron Highlands
Een hoogland gebied in centrale deel van West Maleisië, de hoogste berg de Mt Brinchang is meer dan 3500 meter hoog! Het is een schitterend berglandschap maar dan met tropische vegetatie, je vind hier heel veel medicinale planten die door de locale bevolking nog veel wordt gebruikt! Het Mossy Forest is een heel belangrijk ecosysteem, dit gebied is meer dan 250 miljoen jaar oud en heeft een speciale status, het moest namelijk beschermd worden tegen de bevolking die de belangrijkheid daar niet van in zagen, zij gingen in grote getale het bos in, voor te jagen maar ook houtkap ed, dit is nu sinds enkele jaren verboden en de voorlichting naar de mensen toe is verbeterd. Het is een apart gezicht, het zijn geen gewone bomen, maar meer Lord of the Rings bossages, vele losse wortels en ze zijn begroeid met mos in allerlei kleurvariaties, van licht naar donker groen ze nemen enorm veel vocht op en filtern ook de schadelijke stoffen uit de lucht. Eigenlijk een groot filter van duizenden hectaren!
Mossy Forest
Maar waar de Cameron Highlands ook zo bekend om zijn zijn de theeplantages, die de Engelsen hier hebben aangelegd. De belangrijkste plantage is in Schotse handen sinds 1927, genaamd BOH plantation, interessant te zien hoe thee wordt verbouwd en verwerkt tot onze thee die wij kennen. De Tea Tree wordt normaal 65 meter hoog en wordt ook gebruikt tegen muggen. De theestruiken hier worden gesnoeid op ongeveer 50 cm hoogte, dit in verband met het oogsten van de blaadjes, dat gebeurd iedere 2 weken en alleen de lichtgroene blaadjes worden gebruikt. Onze witte thee, die zo duur is heeft eigenlijk de minste bewerking nodig, alleen wat drogen en klaar is kees haha, ze moesten er hier ook wel beetje om lachen dat witte thee zoveel duurder is, is dus blijkbaar marketing praatje. Het gebied is ook heerlijk koel, het is hier meestal 25-28 graden voor Maleise begrippen heerlijk koel. Op de plantage zelf kun je het proces van thee maken bekijken en er is een grote serreachtige ruimte vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de theeplantages. Bovendien kun je er heerlijk thee drinken natuurlijk.
Het gebied hier is ook de tuin van Maleisië, er worden hier veel groenten verbouwd en heel belangrijk Aardbeien, voor een tropisch land is dat iets heel speciaals, haha ik vertelde dat ik ze thuis in de tuin heb, kunnen ze niet geloven. Mensen hier hebben weinig kennis over de rest van de wereld, misschien maar beter ook :)
Tanah Ratah zelf is een toeristisch plaatsje niet echt mijn ding, teveel mensen, teveel hotels dat viel me tegen, verwachtte iets meer landelijke omgeving, maar is erg commercieël. Overigens heb je veel keuze uit restaurantjes, koffie en thee gelegenheden en enorm veel shopping stalletjes waar ze allerlei zooi aanbieden voor 0,50 ringgit ofwel 10 cent. Gids zei ook dat maleiers houden van shoppen en kijken, toen ik vroeg waar betalen ze dat dan van zei hij ook dat ze veel goedkope rommel kopen ipv iets goeds! Haha dat kennen we in het Westen ook, kopen voor het kopen.
Het was ook Maleisische schoolvakantie, jeetje wat een mensen. Buiten de bijzonder mooie excursie bij de theeplantages en Mossy Forest zou ik dit gebied mijden, maar is wel een ervaring om een keer meegemaakt te hebben.
Heb overnacht in het Smokehouse hotel, een hotel in traditionele Engelse tudor stijl, haha was wel lachen, het leek wel een aflevering van Fawlty Towers, je gaat zomaar 150 jaar terug in de tijd en de mensen die er werken leven nog in die tijd :) en buigen en knikken alsof je de koningin zelf bent. In de bar staan heel veel lege flessen whisky haha, hebben ze allemaal bewaard en nieuwe kopen ze volgens mij niet meer, de gasten gaan nu naar nog luxere hotels zoals het Lakehouse, was werkelijk plaatje maar ben niet binnen geweest, dus weet niet of John Cleese daar ook ronddoolde.
Nu wachten op de bus die me naar KL brengt!