MiekeMaas.reismee.nl

Sepilok!

Gisteren aangekomen op Sabah, na een korte vlucht van 3 uur opgehaald door Brenda, nee niet m'n dochter Brenda maar de gids die me de komende dagen mee rondtourt. Sabah hotel in Sandakan is prachtig gelegen minder in de Jungle, omdat ik alleen reis hebben ze me een upgrade gegeven waardoor ik nu in een heerlijk grote de Luxe kamer logeer, alles uitgepakt voor de komende 6 dagen. Gisteravond hebben we heerlijk gegeten inhttp://www.englishteahouse.org/sandakan_index.html

Daar heeft ze me verteld wat we de komende dagen allemaal gaan zien, ze heeft een mooi plan opgesteld, waardoor ik optimaal kan genieten van Maleisisch Borneo!

Ze heeft zelfs een avondprogramma voor me gemaakt met heerlijke massages en beautybehandelingen gewoon om me een beetje in de watten te leggen zegt ze! Wat opvalt is dat het hier vroeg donker wordt, 6 uur in de avond is het al aardig donker, heb gisteren wel last gehad van het tijdsverschil, kon niet slapen, en maar woelen. De tropische nachten zijn dan ook aardig lang kan ik je zeggen. Maar goed vanochtend om half 8 na het ontbijt, wat overigens voortreffelijk is, echt aziatisch met Nasi Lemak en veel tropisch fruit en zwarte thee Vertrokken richting Sepilok, daar vangen ze al zo'n 50 jaar Orang Utangs op die door het kappen van het regenwoud in de problemen kwamen, het is eeh fantastische plek, zo sereen, alleen junglegeluiden, veel Hornbills, prachtige grote vogels met enorme snavels. Maar tegelijkertijd voel je ook het verdriet van het kappen van het oudste regenwoud op aarde, ze hebben veel palmolieplantages aangelegd, gelukkig is er nu ook awareness zodat natuur en milieu steeds meer worden gespaard en beseffen ze hoe belangrijk dat is. Sepilok heeft nu een documentatiecentrum en een Rainforest discovery Centre, met voorlichtingsfilm en canopy walkway dat ga ik later deze week nog bewandelen. Vandaag de kleuterklas de weeskinderen van de Orang Utangs, normaal zijn ze 5 tot 6 bij hun moeder en leren hoe te overleven in de jungle, nu zijn er volunteers die dit de jonge dieren leren, bijzonder boeiend dit te aanschouwen en de Orang Utang is enorm vertederen, ze hebben voor 97% ons DNA en dat is te zien. Heb enorm genoten en als toegift kwam op het laatst een mama met haar pasgeboren jong eten op het platvorm, ik voeg een foto daarvan bij. Ook valt op hoe lenig ze zijn en door het Regenwoud slingeren. Na een heerlijke lunch, een middagdutje gedaan op de veranda van het restaurant, lekkere omgeving, temperatuur rond de 34 graden met hoge luchtvochtigheid maar daar houd ik van. Hierna zijn we naar Labuk Bay gereden meer naar net uiterste Noorden van Sabah, in het mangrovebos waar een bijzondere apensoort leeft de Probiscus monkey, komt alleen hiervoor, ze hebben een enorme neus en een dikke buik, en zijn ontzettend grappig en vertederend, hun blik is bijna menselijk en hebben guitige ogen. Hebben hier 2 voedermomenten gezien, de dieren krijgen fruit en groenten en komen vanuit de mangrove naar de voederplaats geslingerd! Ze houden van aandacht en zijn bijzonder intelligent. Heb hier een geweldige middag gehad diep in de jungle, de foto's komen later, door het trage internet hier krijg ik ze niet opgeladen, dus even geduld. Ik ga nu slapen, morgen gaan we een paar dagen naar een Lodge aan de Kinabatangan rivier, dit is een gebied met nog echte jungle, zonder bewoners en zonder palmolieplantages dit keer. Echt stuk regenwoud dus, de flora en fauna schijnen hier top te zijn. Ik houd jullie op de hoogte!

Reacties

Reacties

Els

Heerlijk om te lezen, dat je geniet en dat je je laat verwennen ook heel belangrijk, benieuwd naar de foto's, komt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!