MiekeMaas.reismee.nl

Georgetown, Penang

Penang

Een paar dagen op Penang geweest, ook wel genoemd de Parel van de Oriënt, werkelijk waar, hier zie je alle Aziatische stijlen maar ook Europese bouwstijlen van tijdens de Victoriaanse tijd. Schitterend wat een prachtige stijlen door elkaar heen, de invloed van de chinezen was hier erg groot, er zijn heel veel boeddistische tempels en straataltaartjes te zien. Je hebt er ook een wijk genaamd Little India, vanwege de grote aantalen Indiërs die hier wonen, 's avond zijn er allemaal markten waar deze mensen stalletjes hebben waar ze hun locale produkten verkopen, heerlijke geuren dwarrelen om je heen, ook de muziek vanuit India en de kleurrijke bevolking is een lust voor het oog! De Armeense wijk is ook befaamd, van vroegere tijden zijn deze mensen gevlucht hierheen en hebben een groot zakelijk inzicht, gezien de vele banken die ze hebben opgericht. Het is een gezellig krioelende mensenmassa waar je je geen moment onvelig voelt. Iedereen is heel geinteresseerd waar je vandaan komt en contacten zijn snel gelegd. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik niet wat langer op Penang ben geweest, nu heb ik alleen Georgetown verkend, deze stad is sinds kort World Heritage Site van Unesco, dus veel historische gebouwen, veel oude Chinese Mansions zoals The Blue Mansion
Ook de Pinang Peranakan Mansion is fantastisch, het is wat we in die tijd al Fast money noemden, chinezen met weinig geld die hierheen trokken om hun geluk te vinden en soma lukte dat, destijds handelden ze in Opium dat was toen legaal, ze vergaarden enorme rijkdom en aanzien, maar een generatie verder was alles weer opgemaakt door hun zonen, want dochters telden destijds voor de chinezen ook al niet. De rijkdom was enorm, ze handelden ook veel met Europese landen en met de Nederlandes natuurlijk!
Je kunt hier heerlijk eten, en de sfeer is fantastisch, echt een koloniaal gevoel.
Ik ga verder met genieten, jullie kunnnen eventueel op de link over Georgetown klikken om meer info te krijgen over dit bruisende eiland!
Mieke